Monday, 29 July 2013

My Motherhood - Bila lah nak dapat jadi surirumah nih??

Assalamualaikum.


Hari-hari menteri besar kena tinggal dengan wan. Nasib baiklah, wan awak semua baik. Sudi jagakan menteri besar. Kalau kena tinggal dekat nursery, lagi kesian. Sejak mengandung anak ke-3 ni, naluri keibuan untuk menjadi surirumah makin kuat pulak. Selalu saya tanya pada suami "Papa, bilalah papa nak kaya nih, senang mama berhenti kerja jaga anak".. Ayat standard sang suami "InsyaAllah, mudah mudahan murah rezeki kita dan anak-anak, dapatlah mama capai cita-cita"..heheheheh..

Best giler kan jadi surirumah. Pagi siapkan abang pergi sekolah. Mandikan Ajim dan hantar abang pergi sekolah. Masak sarapan dan makan tengahari. Basuh baju, lipat baju, kemas rumah, baring-baring tidooo dengan anak-anak. hmmmmm..tengok sinetron, cerita Mexico, Philipines...Rosalinda!!


Sekarang, saya minat pula nak bercucuk tanam. Walaupun rumah saya sekangkang kera sahaja tanahnya, bolehlah. Tapi, sekarang kalau gigih tanam bunga pun, bila masa pulak nak siram. Nama pun weekend home je. Tunggulah 5-6 tahun lagi, bila semua hutang dah selesai, bila ekonomi dah mantap sedikit, saya nak resign!!

Bosan? Kerja memang ada pasang surutnya. Adakala happy dan adakala bosan. Tapi bila memikirkan tanggungjawab seorang ibu yang tak dipenuhi sedih pula rasa hati. Jumpa anak-anak bila hari menginjak malam. Hujung minggu sahaja dapat luangkan masa dengan mereka. Saya dah tiada mood nak kerja nih. Asyik menghitung hari nak cuti bersalin. Tak baikkan macam tu? Kerjakan ibadah.

Mudah-mudahan, murahlah rezeki kami sekeluarga dan dapatlah saya menunaikan impian suci saya yang satu ni. ;-)


Note: Balik ni nak berkejar pulak pergi bengkel kereta. Tayar pancit la pulak..haisshhhh..orang nak jimat raya nie, ada jer dugaan mendatang..sabar..sabar...

2 comments:

  1. Insyallah..suatu hari t mesti impian ko ni dapat di penuhi...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..kene beranilahhh yeaaa

    ReplyDelete