Monday, 19 January 2015

Insurance? Penting atau tidak?


Insurance!! Bagi saya insurans penting untuk diri sendiri dan juga untuk keluarga. Saya mula ambil insurance untuk diri sendiri ketika masih berumur 21 tahun. Itupun kakak saya yang bakar suruh saya ambil. Masa tu tak terfikir langsung tentang coverage medical atau apa, hanya fikirkan keuntungan. Insurance bukan sahaja digunakan untuk medical coverage tetapi juga untuk tujuan investment.

Harini saya taknak cerita tentang investment, cuma nak cerita tentang medical benefit. Nak cerita panjang takla pandai sangat, cuma cerita apa yang saya alami sahaja. Sejak baby Nazeer kerap masuk hospital, saya ada juga suarakan pada En Suami nak ambilkan Nazeer insurance. Tapi masa tu, saya fikir ia bukanlah keperluan sebab insurance En. suami boleh membayar bil-bil hospital. Jadi bukan suatu masalah kalau saya tak ambil pon sebenarnya. Tapi, sehingga hujung tahun 2014 dimana cuti saya selama 22 hari habis kerana menjaga Mohammad Nazeer yang sering masuk hospital dan juga masalah dalaman yang lain, membuatkan hati saya terbuka untuk membeli insurance. Bukan apa, bila cuti tak cukup, kena pula ambil unpaid leave. At least, kalau ada insurance, caj hospital sehari dapat juga claim RM150 untuk cover balik gaji mama yang kena potong kan. Ye tak?? Dan boleh juga buat belanja beli barang keperluan anak-anak.

Kalau nak dilihat, insurans mana-mana company lebih kurang sahaja benefit yang ditawarkan. Cuma mengikut kemampuan dan plan kita sendiri. Untuk baby Nazeer, saya fikirkan untuk medical  dan juga investment pendidikan untuknya pada masa hadapan. Buat masa nih, baru ada budget untuk baby Nazeer. InsyaAllah kalau ada rezeki boleh ambil untuk Abang dan Acim pula.

Since Nazeer still baby, jadi pengawasan dan penjagaan agak remeh. Paru-paru Nazeer belum cukup matang dan masih perlukan perhatian. Oleh itu, kebarangkalian baby admit agak tinggi. Saya tak kisah kalau nak cuti untuk menjaga anak yang sakit. Semua itu dugaan Allah dan pahala yang amat besar bagi seorang ibu yang sabar menjaga anak yang sakit. Cuma, bila potong gaji..aiseyyy..short pulak belanja bulan nih. Bila dah mendaftar denagn AIA ni, ringan sikit beban mama ye sayang!!

Disini saya ringkaskan serba sedikit tentang AIA insurans.

Bayaran premium bulanan 
= RM150.00
Annual Medical Benefit    
= RM100,000.00 (to be renew every year)
Hospital Stay                   
= RM150.00 per day (maximum to 120 days)
Critical Illness benefit     
= RM100,000.00
Cash Rebate @ 25 years   
=  RM25,000.00


En. Nasrul sedang menerangkan serba sedikit tentang AIA.


Okayyy...makanan dah sampai!!


Sign !!! Burppp.... Kenyang!!

**Nasrul ni kawan lama semasa di UOB dulu. Senang berurusan dengan orang yang kita kenal kan. Lebih mudah, lancar dan diyakini. Thanks Nasrul belanja makan!!


No comments:

Post a Comment